Internet-palveluntarjoajien määrä on lisääntynyt huimasti vuosi vuodelta, minkä vuoksi on helppoa löytää palveluntarjoaja. Se, mikä sen sijaan saattaa olla vaikeaa ja aiheuttaa päänsärkyä, on löytää itselleen sopivin ja edullisin vaihtoehto. Muiden kokemukset ja arvostelut ovat suuressa arvossa, kun lähdet vertailemaan eri palveluntarjoajia. Mitä hyötyä arvosteluista on valintaa tehdessä?
Tietoliikenne kasvaa jatkuvasti huimaa vauhtia ja internet-palveluntarjoajia on pilvin pimein. Useimmat lupaavat heidän nettiyhteyden olevan markkinoiden nopein ja palvelun parhain. Palveluntarjoajia on paljon ja ne eivät välttämättä eroa paljonkaan toisistaan, minkä vuoksi voi olla hankalaa löytää itselleen sopivin vaihtoehto. Saattaa toki olla, että jokin palveluntarjoaja tarjoaa sellaista nettipalvelua, jota toinen ei tarjoa lainkaan. Silloinhan valinta olisi helppo, mutta yleisesti ottaen palvelut ovat aikalailla samoja eri tarjoajien kesken. Miten sitten tietää, mikä teleoperaattori on itselle paras vaihtoehto?
Kiinnitä huomiota nettiyhteyden nopeuteen ja palvelun laatuun
Se, mihin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ensimmäisenä on se, lunastaako palveluntarjoaja lupauksensa tarjoamistaan palveluista. Onko nettiyhteys todella niin nopea kuin luvataan? Saako netin kanssa apua ongelmatilanteissa niin nopeasti, kuin on luvattu, ja niillä tavoin, millä on luvattu? Näihin kysymyksiin on mahdotonta antaa vastausta, ellei kokemusta kyseisestä palveluntarjoajasta ole. On vaikea luottaa palveluntarjoajan lupauksiin ilman aitoja käyttäjäkokemuksia. Senpä vuoksi valinnassa suurena apuna toimivat muiden käyttäjien arvostelut. Esimerkiksi SuomiArvostelut-sivustolta voit lukea muiden käyttäjien kokemuksia eri teleoperaattoreista.
Jokaisella käyttäjällä on eri kriteerit palveluiden suhteen. Sen vuoksi kannattaa ennalta miettiä, mitkä asiat on itselle tärkeitä valintaa tehdessä. Käytetäänkö internetiä pelaamiseen, jolloin nettiyhteyden tulee olla nopea, vai selataanko sillä esimerkiksi päivän uutisia? Käytetäänkö nettiä työssä, jolloin on tärkeää, että nettiyhteys on vakaa ja ongelmatilanteissa apua on saatavilla nopeasti?
Käyttäjien arvostelut ja omat kriteerit
Internet-palveluntarjoajan valintaan siis vaikuttaa suuresti käyttäjän kriteerit. Tämän vuoksi muiden asiakkaiden kokemuksista saatat löytää juuri omiin kriteereihisi vaikuttavia käyttäjäkokemuksia, joilla voi olla suuri vaikutus palveluntarjoajan valinnassa. Mikäli toinen on saanut hyviä arvosteluita juurikin palvelun laadusta ja nopeudesta, kun toisella palvelu on tökkinyt, on tietenkin helppo valita näiden kahden välillä.
Jos sen sijaan omiin kriteereihisi sopivia palveluntarjoajia löytyy useampia hyvillä arvosteluilla, voit aikalailla tehdä valinnan sen perusteella, kumpi tarjoaa paremman hinnan. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi sopimuskauden pituus, eli mikäli teet määräaikaisen sopimuksen, jota et voi irtisanoa ennen sopimuskauden päättymistä, saat yleensä paremman hinnan, kuin mikäli otat toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen, jossa hinta on yleensä kalliimpi. Jälkimmäisessä on sen sijaan joustavammat irtisanomisehdot. Näihin kannattaa kiinnittää huomiota, mikäli harkitset esimerkiksi muuttoa seuraavan vuoden aikana, sillä määräaikaisista sopimuksista on yleensä vaikea päästä eroon.
Onko hinnoittelu läpinäkyvää?
Yksi arvosteluissa usein esiin tuleva asia on hinnoittelu ja laskutus. Eri internet-palveluntarjoajilla on yleensä jos minkälaista tarjousta eri palveluista ja joskus laskun suuruus saattaa poiketa siitä, mitä asiakas sopimuksen teon hetkellä oletti saavansa. Hinnat eivät välttämättä ole aina niin läpinäkyviä kuin toivoisi, ja varsinkin useita palveluita ja liittymiä ostettaessa virheiltä ei aina vältytä. Palveluntarjoajien hinnoittelun tulisi olla kuitenkin ehdottoman läpinäkyvää ja selkeää, jotta jokainen kuluttaja tietää mistä maksaa, ja paljonko palveluiden lopullinen hinta kuukausilaskulla tulee olemaan.
Kukapa ei haluaisi varmistua siitä, että saa rahoilleen vastinetta ja markkinoiden parhaan hinnan. Selvitä siis tarkasti, mitä hintaan sisältyy ja voiko siihen tulla muutoksia käyttäjästä, tai käyttötavoista riippuen. Yleensä arvosteluita lukemalla löytää tietoa hinnoitteluun ja laskutukseen liittyen, jolloin voi luottavaisemmin mielin valita itselleen sopivan teleoperaattorin.
Liikenne- ja viestintäviraston artikkelista selviää myös yksi varteenotettava asia operaattoria valitessa, ja se on internetin avoimuus, verkkoneutraliteetti. Sen lähtökohtana on kaiken verkkoliikenteen tasapuolinen kohtelu, eli operaattori ei yleensä voi esimerkiksi rajoittaa pääsyä tiettyihin internet-osoitteisiin ja käyttäjän täytyy saada itse valita, käyttääkö palvelua esimerkiksi puhelimella tai modeemilla.